ERA

ERA wordt van meet af aan opgestart als een onderzoeksproject waarin ik de wisselwerking van ruimte en beweging met zang wil uitproberen. Ik word betoverd door de stem van Elise Caluwaerts, en vind verschillende partners en projecten waarbij ik telkens op een andere manier de verhouding van zang t.o.v. de dans kan plaatsen.

 

Ter Plekke – ik was hier (3) (op uitnodiging van Els Soetaert, Round face en kc Netwerk)

Van 27 tot 29 maart 2003 bezetten Els Soetaert, Ilse Roman en ikzelf de oude passementeriefabriek in Aalst.

Anabel beklom de treden van de opslagruimte, op zoek naar houvast, verschijnend en verdwijnend, komend en gaand. Als een sirene lokte de stem van de zangeres, die op de zolder woont. Het verdiep eronder vertoefden twee danseressen, elk in hun ruimte. Ze gingen alle drie op hun manier een relatie aan met de ruimte en de muur, waarin ze verdwijnen en weer verschijnen. Cycli die zich continu herhalen, maar toch nooit gelijk.

Met Ann De Prest, Iris Luypaers, Christie Di Perna en ikzelf.

 

Hotel Ideal, Princesse de Galle ( i.s.m. Laika en Muziektheater Transparant)

Gedurende een week (van 21 tot 26 april 2003) ontvangt de zangeres in de stoffenwinkel in de Statiestraat in Berchem. Tussen brokaat en zijde vertoont ze zich aan het publiek. Het wordt een onderzoek naar beweging op het lichaam van de zangeres geschreven.

Met Elise Caluwaerts.

 

Re:actor Era (i.s.m. kunstencentrum Tor)

Tijdens deze fase (mei 2003) wordt de wisselwerking van een duo, een zangeres en een danser, onderzocht. Als locatie fungeert hier de gerenoveerde schouwburg van het Casino Modern in Waterschei.

Deze wordt oorspronkelijk gebouwd in de jaren ’30 in volle art deco tijd. De zaal met balkon ademt geschiedenis en roept een veelheid aan herinneringen, inspiratie en associaties op: Romeo en Julia, Der Panter (Rilke), Spilliaert, neonlicht in de straten, Raimund Hoghe, Titanic, Edith Piaff, serenade, balkon met zicht op zee, … Vanuit deze associaties kies ik voor diversiteit: een mélange van stijlen en kleuren, van tijd en ruimte. We draaien voor de gelegenheid de rollen om: het publiek neemt plaats op de scène en

wij bespelen de zaal en het balkon.

Met Elise Caluwaerts en Thomas Devens

 

– ERA – Netwerk (i.s.m. kc Netwerk)

De laatste fase van het onderzoek resulteert in een voorstelling in het gerenoveerde gebouw van kc Netwerk in Aalst. De zangeres en de dansers werken vanuit hun eigen taal en proberen in interpretatie zo dicht mogelijk bij elkaar aan te leunen.

Met Elise Caluwaerts, Christie Di Perna, Thomas Devens en Karolina Wolkowiecka.

 

Carmina Burana

Cultureel Centrum Leuven opent het nieuwe theaterseizoen in september 2003 met een opvoering van de Carmina Burana, een initiatief van de dirigent John Liquari. De algemene artistieke leiding is in handen van Ben De Keyser. Een koor van zo’n 125 zangers, versterkt door professionele muzikanten en solisten, bezetten de scène van de schouwburg. De uitnodiging om voor het derde deel een choreografie te maken, gaf mij de kans om het onderzoek naar beweging, ruimte en zang in een heel andere context te plaatsen.

In tegenstelling met voorgaand werk dat meestal intiem en kleinschalig is, heb ik hier de uitdaging van een grote scène, een groots project en een groot publiek.

Gedanst door Jennifer Regidor en Thomas Devens.